Gladys kilt



Jag gjorde ett försök att registrera mig på manpower.dk. Bland annat skulle man fylla i tidigare jobberfarenheter och på listan fanns jobb så som "Turn-Around" och "Total Quality Man (TQM)". Danskarna är glada för låneord. men vad fan gör en "total quality man (TQM)" och en "turn around"?
Samtidigt gjorde jag en sjukt corny upptäckt i Gladys knight - licence to kill som letat sig in i min playlist efter det underbara inslaget i 30rock när de sjunger "midnight train to georgia". Det är klart att mina associationsbanor gick åt meriter och erfarenheter. men hon sjunger alltså av någon märklig anledning inte license to kill. hon sjunger licence to kilt. alltså den skotska manskjolen. inte kill. Det råder ingen tvekan om saken. antingen har hon missupffattat helt vad det var james bond hade rätt att göra, eller så finns det något i Gladys undermedvetna som inte trivs med sin identitet. spännande.

Kommentarer
Postat av: marcus

autisten i mig blir lika arg varje gång jag hör det där. så himla dumt. hon ska sjunga kill ju...

2008-02-07 @ 14:52:02
Postat av: calle

så du hade redan tänkt på det innan?
när man väl hört det kan man inte höra det andra. värst blir det på slutet. kilt kilt kilt kilt...

2008-02-07 @ 16:48:46
Postat av: marcus

ja fast jag har aldrig vågat prata om det. tänkte att jag bara inbillat mig. skönt att inte vara ensam längre.

2008-02-07 @ 18:27:15
Postat av: Sofia

Har faktiskt också problem med detta.Trodde att det bara var i mitt huvud, och försökte sjunga med och på alla vis övertyga mig själv om att kill + andning kanske blev killt.Men till och med kören sjunger ju fel och då gick det inte att förneka längre.

2008-02-08 @ 09:52:13
Postat av: Kristoffer M

Jag är ganska säker på att jag hörde förklaringen på radio en gång när jag var lite. Det är en upphovsrättslig fråga. "007 - license to kill" fick inte köras ut hur som helst i radion. Så då blev det kilt, eller kit eller så. I filmen sjungs det iaf kill. Men det är väl någon annan - är det inte Duran Duran?

2008-02-12 @ 12:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback