Jag minns 2003

Kommer ni ihåg hon peaches? Hon kanadensaren som hade brottarlinne, boa, skägg och sådan där synth som man håller i som en gitarr. Hon som hade en låt som hette fatherfucker.  
    Tyckte man hon var bra? Eller tyckte man att hon var lite ute redan då? Det var inte två år sedan men tilhör redan en svunnen hopplöst avlägsen epok. Eller?

/Calle
 

saker som är bra i teorin #1

Jag vill verkligen gilla Pet Shop Boys. Och God knows I've tried. Men det spelar ingen roll hur ofta jag lånar deras gamla skivor på biblioteket och ger dem ännu en chans. Det funkar bara inte.

På pappret är de den perfekta popgruppen. En duo bestående av en arkitekt och en musikjournalist. Musik som är syntetisk och artificiell, ett medvetet avståndstagande från alla rockklichéer. De älskar disco och dans och samtidigt klassiskt pophantverk. Och låtarna heter saker som "Being boring". Och de är extremt modevetna, inga svettiga skinnvästar och hästsvansar här.

Men verkligheten är en annan. Det här är två fula britter som gör tight-ass white man music, värdelös att dansa till, melodierna överskuggas av produktionen, och rösten som sjunger är kall och blank som en sjukhusbrits. Det är musik som inte säger mig ett dyft.

You had to be there, invänderer kanske någon. Och kanske är det så, hade jag varit 20 år 1987 så hade jag kanske sett Pet Shop Boys som jag ser på The Tough Alliance idag. Då hade det varit musiken som man valt för att särskilja sig från rockmajoriteten. Men jag vete fan alltså. Det gör inte deras musik mer lyssningsvärd idag. Jag hatar att erkänna det, men den musik som åldrats bäst från 80-talet är den traditionella gitarrpopen, som Felt eller Field Mice eller Jesus & Mary Chains första skiva. För att inte tala om Orange Juice och Smiths-singlarna.

Kanske är det både a blessing and a curse att ha som ambition att vara modern. De som fegar och gör musik som känns gammal från början kan ju aldrig egentligen åldras.

/Nicholas

Ett boybands historietema.

Märkligt nog har nästan alla boyband gjort musikvideos med 20-talstema, där killarna klär upp sig i Gilbert O´ Sullivankeps, manchester kavaj i en matt brun färg, golfstrumpor, eller löst åtsittande brallor och hängslen. Och så är där alltid någon med hatt, trenchcoat och tunn mustach som dyker upp och fotograferar dem med en kamera som har en sådan där jätteblixt.

         Varför har alla boyband en 20-talstema period? Varför inte romartiden? eller stormaktstiden? Kanske har alla boyband helt enkelt en väldigt märklig uppfattninga av historia. Det är nästan så de verkar tro att historien består av modern tid och 20-talet. Så när producenten säger: "Vi ska spela in en video till babygirl (rent hypotetiskt namn på boybandets låt) och jag tänkte att vi skulle ha en liten historisk touch den här gången". Så tänker alla i boybandet unisont: "yes, nu har jag chansen att hångla med en tjej som har uppkringlat hår och långt pärlhalsband. Det är gött".


Jag har kollat lite på idol på sistone. Det är förvånansvärt att se hur nästan alla har anamatt boy band/big brother stilen och pratar ömt om Michael Jackson. För egen del har jag nyligen tagit mig ann: division of laura lee - rockband of sweden stilen. Tack MQ för den! Det var länge sedan jag kände mig så snygg.


/Calle


Vit päls på kroksjöfestivalen



"På Kroksjöfestivalensmorgon åt jag en smörgås som bestod av nybakt bröd, nykläckt och nystekt ägg och nypotatis. Det var den nyaste mackan i mitt liv."

/ Calle




What have the germans ever done for us?

Jag vet att det är billigt att sparka på Tyskland. Men ärligt talat, finns det någon anledning att respektera detta land? Förutom att rasera romarriket (historiens mest smakfulla diktatur) och styra upp två världskrig så är de jävligt tråkiga. Jag kan komma på fem (5) bra saker som Tyskland har lyckats producera:

1) Bach
2) Goethe
3) Fritz Lang
4) Kraftwerk
5) "Himmel över Berlin"

Berlin, ja. Man kanske ska ge den staden props för att ha tjänat som inspirationskälla för David Bowie och Brian Eno (och även Lou Reed, men han var ju aldrig där) på 70-talet. Eller att alla billiga bostäder i östeberlin har varit positivt för konstscenen där på senare år. Men sakta i bakcarna! Vi snackar fortfarande Berlin, en ful jävla stad som är extremt sliten och deppig (jag vet, jag har varit där). Är det Paris? Är det Florens? Är det Barcelona? Är det New York? Nej, precis. Till och med London är vacker jämfört med Berlin (om man inte är got).

Fast när vi ändå är inne på den parallellen, ska det sägas att tyskar faktiskt är snyggare än engelsmän. Jo, det är sant. De klär sig kanske betydlgit sämre, men de har inte lika mycket att skyla. Alla engelska blokes och tarts ser ju bara förjävliga ut, otympliga köttklumpar med fantastiskt ointressanta ansiktsdrag. Inte konstigt att de var tvungna att uppfinna mods-kulturen. Kläder, skivor, accessoarer, vad som helst för att distrahera från fulheten. Om det är några som någonsin har önskat att de var någon annanstans, i en lite bättre miljö med lite bättre människor, så är det engelsmän. Och man fattar varför.

/Nicholas

Niklas "live-bloggar" från LSS-boende

på dagen sover man och på natten lyssnar man på vit musik. det är så jag har det. jag tror ingen fattar hur jag har det när jag jobbar natt. minst fattar dom som lallar om att jag "gör en insats". det leder medelklasslistan att von oben hylla folk som man tycker är dumma i huvet för att dom har ett skitjobb. folk tror nog att jag lider mer än jag gör. fråga mig om jag lider så ska jag svara.

den vita musiken är pop med kraft och härliga melodier. kan ni tänka er något vitare? ja, det kan ni. ni kan tänka er piotor. det är den vitate musiken som finns. juden till trots. billie the vision är också väldigt vit. om ockra är en nyans av vit så är billie the vision ockra.

("men billie och piot är ju just pop med kraft och härliga melodier". jaha. det tänkte jag inte på. men det stämmer ju så klart.) 

jag kommer från och med nu att försöka kompensera min frånvaro på den officiella canarie-hemsidan med en helt sjuk hög närvaro här. till exempel kan jag skvallra om att malins bror gör en dvd om the kristet utseende. om jag fattade saken rätt fick han uppdraget för att dom tyckte han var skön att festa med. the kristet utseende är det slutgiltiga beviset på att det räcker med ett riktigt korkat bandnamn för att man ska få kultstatus.  men malins bror är verkligen dö-trevlig, så helt snett ute är dom inte. han har också gjort en rolig video åt sitt eget band absurdo culto. när han var nere sist så snackade vi om hur metal kunde influeras av leo cohen. jag sa nog en hel del saker jag inte trodde på. som att det lät spännande. men låten var fan grym, det kanske kan vara nåt för direktörerna att kolla upp. typ lo-fi-metal.

ingen av sufjan stevens skittråkiga delstatsskivor är dagens skiva, för det är "stands for decibels" av the db's.

a night with the canarierecords

Ok, här är sanningen. Egentligen har jag en hemtenta och det går skitdåligt och nu skriver jag något annat...

Men jag tänkte i alla fall att jag skulle berätta lite om "a night with the canarierecords", kvällen den 16:e sep på caffe barbro då Big strong union, allt är musik och Billie the vision spelade live och Dennis från rundgång spelade skivor. 

Vi började marknadsföringen lördagen innan med att köra en ackustisk förfest på rundgång i Malmö. Men samma morgon ställde av olika anledningar både Allt är musik och Billie the vision in. Det kändes som en dålig start, men Big ship spelade och var då andra sidan alldelles ruggigt bra och täckte det mesta av besvikelsen.

Följande dagar satte Laban upp affischer i varenda liten vrå på möllan och det måste ha gjort susen för alla förköpsbiljetter var slutsålda redan innan veckan var slut.
     När jag själv var ute med affischer stötte jag på ett gammalt ex. "Hur går det med fotograferingen", frågade hon och jag försökte påminna mig om ifall jag någonsin fotograferat överhuvudtaget och misstänkte att hon kanske blandat ihop mig med ett annat ex. Samtidigt upptäcker jag att hennes ögon har bytt färg och jag börjar fundera på om hon inte lagt in färgade linser av något slag. Sedan berättar hon om sin egen fotografering. Hon visade sig ha gjort något av en karriär. Bl.a. varit med och spelat in Günthers nya video. Hon frågar hur det går för mig och jag berättar att ibland spelar vi och ibland inte, och att jag har en studio i min gardeob. Jag tänkte att det skulle göra henne avundsjuk att jag har en stor garderob, eftersom jag har en fördom om att alla fotografer vill ha sitt eget mörkerlabb hemma.
      Jag ger henne en flygare och hon fågar om vi är i behov av en video, och jag lovar att höra av mig när den dagen kommer.

 Den 16:e flöt på smidigt som bara den. Alla banden var jättebra och folk verkade genuint intresserade och gillande. Vi sålde öl för 10 kr styck och publiken blev som barn och fransmän med att öppet visa vad de tyckte. En bit in i Billie konserten var det många som inte kunde sitta stilla längre och började i stället dansa till de fina svängiga låtarna. DJ Dennis hängde sedan på bra och lämnade ingen oberörd.

När vi sedan stängt och börjat städa hittade vi bl.a. en sko på dansgolvet och kunde inte låta bli att fantisera över den stackare som trampat ut i höstpölarna i bar strumpa på ena foten.
        När städningen väl var klar och kassan inventerad försvinner Laban iväg då han tidigt nästa morgon ska agera tränare för ett lag boulejuniorer på en viktig kupp någonstans i mellansverige. Jag vill här också passa på att rikta ett stort tack till alla andra som var med och städade och rent allmänt funktionerade. Utan er hade det helt enkelt inte gått.
        Just som jag blir ensam kvar ramlar det in några kompisar som försäkrar att alla andra ställen i stan har stängt och att det här är ett utmärkt ställe att ha efterfest på. Vi äter upp resterna av den linsgryta som vi haft till försäljning under kvällen och först nu smakar ölen riktigt gott  hos mig. Jag har liksom varit för stressad för att känna det tidigare. Eller som Jonathan Richman en gång uttryckte det: "I ought to be so tired. But I was wide awake since I was so inspired". Och detta tackvare alla fantastiska band och alla fantastiska människor som kom och alla andra som hjälpte till att göra detta till en helt oförglömlig kväll.

Vi på Canarierecords är oerhört peppade och snart kör vi igång igen. Håll utkik...


/Calle

metafilm, fuck yeah

Jag såg "Team America - world police" igår. Jag vet att det är sååå 90-tal att gilla South Park, men jag tyckte faktiskt att den var rätt kul. Den var oändligt ironisk och var ännu mera metafilm än "Adaptation", det handlade hela tiden om filmklichéer och var en sorts diskussion om hur viktigt det är med skådespeleri (budskapet var: alla som tror att det är viktigt med skådespeleri är idioter).

Den ena saken som slog en med filmen var: hur fan kunde det här slippa igenom spärrarna? En dockfilm som använder actiongenren för att göra satir om USA:s utrikespolitik... what? Och så är det jättemycket blod och spyor och könsord. Rätt kul, men... what? Vad sa VD:n på filmbolaget, "trevligt, det här blir bra killar, det här är ju det som alla har väntat på"? Helknäppt.

Den andra saken som slog en var låten "Pearl Harbor sucked (And I miss you)", rätt kass musik men en briljant text om att vara kär och sakna någon, men istället för att prata om det riktar man all sin frustration mot en dålig film som man inte fatta att man kunde gå och se. Lite samma koncept som Pulps "The trees", fast drivet ännu längre. Jättekul - och jättebra.

/Nicholas

OBS! Jag lovar att nästa inlägg inte ska handla om animerad film.

OBS 2! Han som gjorde "Spirited away" har gjort en ny film som har premiär nu i oktober. Den heter "Det levande slottet" och den måste bara vara fantastisk.

OBS 3! Alltså, det kanske verkar som att ta animerad film på allvar utgör en av grundpelarna i min personlighet (bara att använda termen "animerad film" är ju rätt fånigt). Men så är det inte. Jag lovar.

Of Montreal har gjort det, new york dolls likaså...

Desto störe stad, desto bättre musik. Detta är naturligtvis en sanning med modifikation. Men generellt sätt stämmer det. Hur annorlunda hade t. ex. inte musiken låtit de senaste 20 åren utan de band som försöker fånga storstadens puls, skönhet, smutsighet, ensamhet och mångfald...?

Att döpa sitt band efter en stad med en bra association är en naturlig följd i denna utveckling. Skriver man t.ex. London i sökfältet på allmusic så får man se massor av band och artister man aldrig hört talas om. Andra goda exempel: Haag, Granada, Paris, Saigon Slutts...
     Men det är inte så konstigt. En annan aspekt på fenomenet är helt enkelt att många städer har väldigt vackra namn.

Posh och Beckhams son heter Brooklyn och Fred Dursts Dallas. För att inte tala om Paris Hilton som heter Paris.
      Men att heta som en stad är i historien inget nytt. I t.ex. Grekland på 400-talet f.kr. var det inte ovanligt att man tog namnet av sin hemstad för att visa på varifrån man kom. I det döljer sig å andra sidan en ny aspekt. Den praktiska. Teaddybears sthlm,  använder sig av samma knep för att inte förknippas med det Amerikanska 60-tals bandet som gjorde hitten "to know him is to love him".
      Jag vet några som skulle kunna säga att de vill döpa sin framtida son till Malmö. Kanske till och med Malmö FF. Men det är lätt att lova för mycket när man är full och Malmö spelar bra. När barnet väl ska döpas får de i alla fall avslag hos myndigheterna, vilket får dem att dra en lättande suck då de har en lämplig ursäkt inför polarna. 

/Calle