harbour rats

jag har varit och seglat i medelhavet. Mallorca - Ibiza närmare bestämt.

24580-96
här är naim (båten) i en hamn i saint antonio. en gaffelriggad kutter helt i trä och med 5 präktiga segel. och där nere i skrovet nånstans fanns den kabyss i vilken jag sov under en hylla på vilket skeppets bibliotek vilade sina av fukten skryngliga bokryggar. mycket sjömansromantik i den hyllan.
vi var 7 killar och 2 tjejer ombord som lotsades att vi var ett band som hette harbour rats och att vi var ute på turnée. varpå vi frekvent spädde på myten om oss själva. och med kärlek inför alla er som jag levt så inpå den senaste veckan. döper jag dessa kapitell i min dagbok till just harbour rats. tack för en bra resa!

24580-95
Den melonen simmade jag och min bror (till vänster i bild) med från magalufsstrand till där vi låg för ankar ute i viken. bilden är dock tagen senare och vi ser ut att gå för motor nånstans.

24580-94
for the ladies: kapten henrik yngwe. i regn med ett glas vatten, något bekymrad. vid horisonten visade sig otäcka blixtar med korta mellanrum.

24580-93
jag i en taubeaktig hatt på en bar i andratx, sista utposten på mallorca och morgonen efter seglade vi 14 timmar innan vi nådde ibiza. jag blev fett sjösjuk. båten krängde upp och ner i luften i ett spann på ett par meter. i mellanåt ville min arma kropp inte följa båtens rörelser. utan försvann istället plötsligt under mina fötter varpå jag mötte upp tikdäcket med en nättare smäll.
ett par sjömil ut tittade två delfiner nyfiket på oss och hoppade i en stilig båge bredvid båten. alla ombord reagerade starkt på detta magiska inslag och tillhandahöll i tur och ordning sin version av upplevelsen. 10 timmar senare simmade två nya delfiner framför båten, som för att visa väg och framför skönjade man nu allt tydligare ibizas höga sovande vulkaner.

24580-92
men ibiza är trots allt ibiza.
och där flödade det mojitos och caprinjos till min trut.

24580-91
dag som natt var badbyxor det enda jag bar ombord. och om morgnarna var jag aldrig vaken mer än 2 minuter innan jag dök över relingen. i havet fanns det gott om oblyga fiskar att kolla på. här har någon just slängt ett mariekex överbord och det man ser på bilden är dess åtgång på en tiondel blankt.

24580-90
det fanns mycket tid för att slöa ombord och tur var väll det, då det var ohyggligt varmt. redan andra dan liknade jag mest rosa pantern trots en bra svensk sommar.

24580-98
här är en vik vi la till i. och man kan se naim i bakgrunden. de flesta ställen vi la till på verkade näst intill okända för turister och det enda man såg var en och annan spanjor.
efter båten drog hade vi ett drag på en 12 cm. rullen på spöt var ordentligt spänt, men strax innan vi la till här hörde vi hur linan plötsligt började rulla ut. sedan var det bara tyst och när vi drog upp linan visade sig att fisken bitit av hela draget linan och allt. kapten som sällan visade några känsloyttringar pratade på mer än vad han gjort de senaste två dagarna tillsammans och menade på att det varit en svärdfisk och måttade upp över en meter med sina armar.

/Calle


Kommentarer
Postat av: betty

fan va sjukt här kollar man runt på lite bloggar också dyker självaste stor Y upp, Henrik Yngwe...kom han någonsin till fotbollsVM? Kul med bilder på naim.

2006-08-10 @ 15:12:45
Postat av: Klas

Fan Calle detta måste vara den gjutnaste bloggen på hela internet. Kollar in ibland och blir alltid på lika gott humör.
Ses i höst.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback