tornseglaren

när jag var bakfull och deppig i söndags sa jag som vanligt åt mig själv att det var kemiskt. men när jag fortsatte likandant på måndagen började jag ana oråd. på tisdagen sket jag i skolan och drog till skillinge. såg mycket småfågel och annat fint. tänkte på tornseglaren. så sent som på 1800-talet trodde man att den övervintrade på botten av inhemska sjöar. i slutet av 1800-talet började man ringmärka fåglar på ett enkelt sätt med rödan band runt benen och fann att tornseglaren flög till afrika. idag vet man att tornseglaren inte ens är en svala. det är en utveckling från kolibrin som bara ser likadan ut.
samtidigt var tiden mogen för det där skånska locket som kommer varje höst. ni vet det där tjocka som inte släpper igenom något ljus och bara ligger som en tjock dy i himlen. jag funderade på att göra som tornseglaren och övervintra på botten av en sjö bara för att slippa se eländet och kylan. i går var jag på krogen och när jag kom hem spontanköpte jag en resa till istanbul. sedan somnade jag med ett leende och vaknade likadant. det ska bli så djävla gött att likt tornseglaren dra söderöver. i alla fall se fram emot det för en tid.


tornseglare

ladusvala

hussvala

backsvala


http://www.ignatiushistory.info/01291.jpg
ottoman




ps: lyssnar på
enemy within just nu. mycket fin låt.
skinny love, inte heller dum.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback