hello artlovers #28

konst och lokalpatriotism går inte att förena. Den som utger sig för att vara t.ex. malmöson, eller t.ex. Texasadotter gör simultant dålig konst. Det är min teori.

Vapnet t.ex. gjorde en skiva där varje låt har titeln på en gata i Östersund. Och det naturliga steget därifrån var en låt om anti-jantelag, eller en låt om våldtäcktsmän - and they did. och jag menar, vem är inte mot våldtäckt? (keff).

 

Andra exempel är Björk och Danne Stråhed. Danne har verkligen målat in sig i ett hörn med "när en flicka talar skånska". han skulle aldrig våga sig utanför skånska gränsen efter det dåliga fjäsket och sitter hemma och trycker likt en rasse i sjöbo. Björk är väll allright, men island-oket är den tråkiga delen.


Norrlänningar ska vi inte tala om. Varenda artist som kommer från norrland ska gnälla om skogar eller nått annat skit och det är så fruktansvärt tråkigt. Jag ska erkänna att jag i princip är misstänksam mot alla artister från Norrland. De har så mycket sådant inom sig. Kanadensare och Japaner är jag också misstänksam mot, det är nästan alltid jobbigt.


För att avslutningsvis få lite karma i det här inlägget, ska jag nämna några av de få som ändå lyckats:

2pac - Westcoast!

Paris Hilton - kommer från USA och Miami på ett sätt som är coolt. Bruce Springsteen på ett sätt som är lite mesigt.

Lou Reed - Inte så svårt kanske när man kommer från världens coolaste stad. Nyckeln är också att han sjäv aldrig öppet utgett sig för att representera N.Y.


Kommentarer
Postat av: Nicholas

Hihi!

2007-10-22 @ 22:32:18
Postat av: calle

har du någon att tillägga kanske?

2007-10-23 @ 15:03:27
Postat av: klas

ok, du kan ha en poäng men ca: alla rappare är lokalpatrioter. det är liksom hiphop. tex jay-z är ju sinnesfet. eller var.

Postat av: calle

alla hip hopare? timbuk med lund-oket? knappast. petter med söder-oket? lätt inte. annars har du kanske en poäng.

jag kompleterar listan. dessa gör sin hembyggd cool:

evert taube
Regina spector (synd bara att hon sjunger så illa)
fela kuti
david bowie (hans hembyggd, d.v.s. rymden sett ur Engelskt perspektiv)

2007-10-23 @ 22:10:40
Postat av: Jonas

Men... du e ju Malmöson. e din konst (musik alltså) dålig då? Jag tycker den e bra.

2007-10-24 @ 19:24:15
Postat av: calle

tack det var snällt. men vad jag menar är att målet inte ska vara att göra malmömusik. typ.
då blir det kasst.

PS.
på tal om malmö måste jag lägga till Dr Rock. Han är lätt cool.

2007-10-24 @ 19:34:34
Postat av: klas

Latin Kings var ju så feta att de neutraliserar både petter och timbuk. Och de var ju sjukt lokalpatriotiska. Jag tar med deras tre bästa i bussen imorrn.

2007-10-24 @ 22:50:18
URL: http://www.myspace.com/klas1

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback