Lion vs Tiger

Jag och en kompis diskuterade häromdagen vem som skulle vinna av en tiger och ett lejon i ett slagsmål. Ytlig diskussion tycker kanske du? kanske det säger jag, men då andra sidan berättade min kompis att detta var något som han funderat på i flera år...

Han favoriserade tigern alldelles för mycket. Tyckte jag som i sin tur inte kunde låta bli att favorisera lejonet.

- men asså tigern har större bakben och kan ta kraftigare språng.
- ja men vadå, lejonet har en man som är ogenomtränglig att bita sig igenom.
- men tigern är större.
- ja men lejonet har en flock att försvara. Tigern har typ inget.

så där höll vi på...

det finns ett klipp från en gammal film där ett lejon och en tiger slåss. Ingen vinner. De blir tillslut stoppade med en brandslang och tur är väll det. Du kan gå in och kolla själv, vem du anser vara vinnaren. Men jag vill varna för att den i ett icke djurvetenskapligt syfte är lite otäck och morbid. Romarna brukade kolla på sånt. 
http://video.google.com/videoplay?docid=4103817393208209134&q=lion+vs+tiger

/Calle

Kommentarer
Postat av: Robin

tigern vinner lejonet ligger på rygg mer ;)

2007-01-16 @ 01:12:59
Postat av: Rickard

I slutändan så har inte lejonet en chans. Med sin storlek och sin kraft så kommer tigern vända lejonet på rygg för eller senare om den verkligen vill döda honom, och när den väl fått sitt grepp så skulle jag inte kunna tro
att lejonet har en chans.

2007-05-11 @ 11:05:27
Postat av: Alberto

Discovery och Animal planet har kommit fram till att Tigern är bättre jägare men lejon är bättre fighter. EN tiger skulle inte ha en chans mot en lejon. Och tigern är inte så mycket större än lejon tigern blir upp till 575 pound och lejonen 570 pound. Lejon är född att fightas. Lägger du en tiger och en lejon i samma bur så springer tigern iväg eller så hoppar lejonen på den.

2007-05-12 @ 16:49:23
Postat av: Discamelius

Om man utifrån det material som finns i ämnet drar en slutsats, så vinner den större tigern. Det finns många "möten" katterna emellan faktiskt. Under Romartiden va dyliga dueller vida frekventa. Intressanta utlåtanden från trovärdiga källor finns att läsa på nätet.Om man ska tro dessa hade tigern övertaget i 9 av 10 fighter. Jag har själv fördjupat mej i ämnet och läst det mesta som finns tillgängligt. Enligt de flesta experter - jag har läst - så vinner tigern. Lejonet är generellt 50 kg lättare och är inte som det så ofta påstås "mera aggresivt" än tigern, det är faktiskt tvärt om! Tigern är den som oftast attackerar först och utdelar de första slagen, lejonet blir passivt då den möter en större och starkare motståndare. Så här står det i Djurens värld om Däggdjur från 1963: "när de båda arterna under det romerska kejsardömets dagar hetsades mot varandra på colosseum och andra arenor, avgick emmertid nästan alltid tigern med segern."

2007-08-17 @ 22:50:13
Postat av: Anna

en tiger är visserligen större och starkare men ett lejon har mer muskler medan en tiger har fett och tigrar är osmartare än lejon , och ett lejon är smidigare och har bättre lösningar att döda. Jag har sett en massa filmklipp och "animal face-off" där vinner lejonet hela tiden. Lejonet kommer alltid vara djurens konung.

2008-01-15 @ 15:27:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback