mikrofonerna i Walk the line.

Gillar du mikrofoner. Tycker du om att läsa hi-fi tidningar och säga saker som "luftig topp" och "stort membran"? Då ska du gå och se Walk the line, som är fylld med många långa klipp på feta mikrofoner i närbild. Jag blev hursomhelst fascinerad. Därför har jag nu försökt att kolla upp lite... 
samtidigt har jag också lärt mig att mikrofonrecensioner kan vara riktigt poetiska. Det är ungefär som att recensera vin. En kompis till mig hävdade en gång att han druckit ett vin som enligt systembolagets tidning skulle smaka svettig häst...

24580-32

Här ser vi något som skulle kunna vara en föregångare till shure 55s:an. Den s.k. Elvis mikrofonen for sexy tunes... Ömt lägger Johny Cash (Joaquin Phoenix) handen bakom nacken och för den försiktigt mot sina läppar...

24580-31

Den här lilla linslusen som hoppat fram mellan kärleksparet i en av filmens kärleksscener ser ut att vara en dubbel... Varför där finns två kan jag inte svara säkert på, men jag gissar att den ena är en munspelsmick och den andra är avsedd för sång.

24580-30

Här ser vi en electrovoice 664:a. En klassisk 60-tals mick som bl.a. Beatles använde på sina USA turneer. Electrovoice 664:an är tydligen även ZZ-tops favoritmick.

24580-33

Det här ser ut att vara en electrovoice 664:a med muff. Tittar man noga kan man även se något som ser ut att vara en sm57:a.

/Calle

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gud! Vilken bra text!

2006-02-28 @ 16:20:55
Postat av: klas

jag tror det är en sm 57a. den gamla modellen som ser ut som en picka. Jag har en sån men den funkar inte. synd. men den ser tuff ut.

2006-03-10 @ 13:49:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback