metafilm, fuck yeah

Jag såg "Team America - world police" igår. Jag vet att det är sååå 90-tal att gilla South Park, men jag tyckte faktiskt att den var rätt kul. Den var oändligt ironisk och var ännu mera metafilm än "Adaptation", det handlade hela tiden om filmklichéer och var en sorts diskussion om hur viktigt det är med skådespeleri (budskapet var: alla som tror att det är viktigt med skådespeleri är idioter).

Den ena saken som slog en med filmen var: hur fan kunde det här slippa igenom spärrarna? En dockfilm som använder actiongenren för att göra satir om USA:s utrikespolitik... what? Och så är det jättemycket blod och spyor och könsord. Rätt kul, men... what? Vad sa VD:n på filmbolaget, "trevligt, det här blir bra killar, det här är ju det som alla har väntat på"? Helknäppt.

Den andra saken som slog en var låten "Pearl Harbor sucked (And I miss you)", rätt kass musik men en briljant text om att vara kär och sakna någon, men istället för att prata om det riktar man all sin frustration mot en dålig film som man inte fatta att man kunde gå och se. Lite samma koncept som Pulps "The trees", fast drivet ännu längre. Jättekul - och jättebra.

/Nicholas

OBS! Jag lovar att nästa inlägg inte ska handla om animerad film.

OBS 2! Han som gjorde "Spirited away" har gjort en ny film som har premiär nu i oktober. Den heter "Det levande slottet" och den måste bara vara fantastisk.

OBS 3! Alltså, det kanske verkar som att ta animerad film på allvar utgör en av grundpelarna i min personlighet (bara att använda termen "animerad film" är ju rätt fånigt). Men så är det inte. Jag lovar.

Kommentarer
Postat av: CAroline

Nu är nörd eller?

2005-10-03 @ 11:39:50
Postat av: Fuck Yeah

"Jag vet att det är sååå 90-tal att gilla South Park"
Mes som om det skulle vara något negativt att gilla South Park och vad är så fel med 90talet?? Väx upp!

2006-02-09 @ 11:52:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback